Testar mig

När Devin ska läggas inför kvällen har han börjat testa en som bara den. Först så lägger han sig men så fort man gått ut och stängt dörren så börjas det direkt - jag vill ha mer vatten. Så går man in och ger honom vatten och säger att han får sova nu. Då är det tyst en pytteliten stund sen kommer nästa grej - jag vill ha täcke. Går in och ger honom täcke och säger att nu var det sista gången som man kom in, så han får sova nu. Jag har dessutom redan första gången när han gick och la sig både gett honom vatten och täcke såklart.. Tyst en jätteliten stund igen, som om han tänker ut nästa grej han vill ha, sen - jag vill ha lypsyl!!

Om jag går in varje gång han ropar så skulle han nog hålla på tills han tuppar av av ren utmattning, så det skulle väl ta ett par timmar kan jag tro. Hur ska man göra? Jag vet ju att han bara säger de sakerna för att se hur långt jag går, hur många gånger han kan få mig att komma tillbaka in igen. För han dricker ju inget vatten och vill ju inte ha täcket egentligen för det sparkar han av sig direkt igen.

Och jag har ju sagt att det var sista gången jag skulle komma in igen. Om jag då kommer in igen så vet ju han hur lätt det är att rucka på det jag sagt och uppmuntrar därför beteendet så att säga.

Nej, usch. Gillar inte den här trots/testarfasen.



Kommentarer:
Postat av: Malin - Mamma till Alice & Lowe

Som du skrev till mig, det gäller att vara konsekvent..

Postat av: Marie-Från en prematurmammas hjärta-

jag kan ju inte dirket säga att jag har erfarenhet. Men skulle det funka att bara leda tillbaka honom till sängen och säga att nu ska devin sova och sen forsätta till hans somnar?

Postat av: Elin, Albins mamma

Albin har hållit på så ett tag med oss nu.

Han vill ha mjölk, ska kissa, ha macka osv.

Säger han att han vill kissa så får han självklart det men inte alltid han kissar utan säger bara för att få gå upp. Har han ätit dåligt under dagen får han en macka men har han ätit innan han la sig så säger vi att han åt innan ha la sig så det blir inget och det accepterar han. Bara man ger han en anledning till varför han inte får.

2010-05-30 @ 20:06:54
URL: http://elinnorgren.blogg.se/
Postat av: madde

Känner igen det där!

Vi kör med att inte säga att "det var sista gången" utan talar om att "nu har du fått vatten o täcke etc. så nu kommer inte mamma mer" sen går jag ner... och det funkar oftast. om anton vet att jag finns uppe, då krånglar han miljoner ggr.

prova sätt dig 10 min typ i rummet längst bort o slå av öronen 5 min...

antingen funkar det, eller så funkar de inte... alla barn är ju så olika oxå!

kram

2010-05-30 @ 20:17:21
URL: http://nogg.se/myangels
Postat av: Amy-mamma till Oliwer & Elliot

Jag säger godnatt går ut och sen går jga inte in mer om dte verkligen inte är någonting viktigt... Oliwer ropar inte längre :)

2010-05-30 @ 22:51:57
URL: http://www.olimy.blogspot.com
Postat av: Maria

Det där känner man igen du :)Men även om det är svårt så gäller det att vara bestämd.Fast jag vet att det är svårt ibland!

2010-05-31 @ 14:47:59
URL: http://selmasmamma.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits