Havrebröd

Testade att baka nytt bröd idag :) Det gick hem kan jag lova, då nästan en hel limpa redan är slut!! Barnen älskade det :)



Havrebröd

½ paket jäst à 50gr
5dl vatten
2 tsk salt
2 msk olja
3dl havregryn
1dl krossat linfrö
9-10dl vetemjöl

Gör såhär

Rör ut jästen i lite av vattnet.
Tillsätt resten av vattnet, salt, olja, havregryn och linfrön.
Rör om och låt svälla i ca 15 min.
Tillsätt vetemjölet men spara ca 1dl till utbakning.
Arbeta degen ca 5 min i maskin eller ca 10 min för hand.
Strö över lite vetemjöl och låt jäsa övertäckt i ca 1 timme.
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resten av mjölet.
Dela degen i 2 delar.
Forma till runda eller ovala bröd.
Lägg bröden på en bakpappersklädd plåt.
Låt jäsa ca 30 min.
Skåra bröden med en vass kniv och mjöla ev. ytan lite lätt.
Grädda i nedre delan av ugnen i 225 grader i ca 25 min.
Lägg bröden på galler att kallna utan bakduk.

Smaskens!


Kommentarer:
Postat av: Mamma

Havrebröd verkar nyttigare än marabou...

Kram

2012-02-13 @ 14:02:14

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits