Frallor



Grundrecept:

1 liter vatten
100 g jäst
1 dl olja
1 ägg
1 msk salt
2 msk strösocker
3 liter vetemjöl

Gör såhär:

Värm vattnet till 37 grader och rör ut jästen i det.
Tillsätt olja, ägg, salt och socker.
Tillsätt vetemjölet, lite i taget.
Arbeta degen en stund och baka ut till små bullar.
Lägg dem på plåt och låt dem jäsa ca 45 minuter.
Sätt på ugnen på 250 grader.
Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön.
Grädda dem i ca 8 min.

Jag tog bara 2 liter vanligt vetemjöl, sen resten tog jag mest rågmjöl och även lite vetemjöl special. Hade i krossade linfrön i degen också! :) Som ni ser penslade jag dem inte heller men det var mest för att barnen inte gillade fröna förra gången.


Kommentarer:
Postat av: Elin

Dom såg goda ut :)

Postat av: Marie - Från en prematurmammas hjärta -

ser riktigt goda ut! :)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits