Recept: Proteinbrödet

En del som frågat efter receptet på brödet som faktiskt var riktigt gott! Fick bra betyg av barnen, David och hans mamma :) Så här kommer det:

Proteinbröd

50 gr jäst
5 dl ljummet vatten
2 generösa msk flytande honung
½ msk salt
1 dl rapsolja
1 dl sojamjöl
2 dl rågsikt
1 dl grovt rågmjöl
1½ dl gramhamsmjöl
1½ dl dinkelmjöl
7-8 dl vetemjöl special

Gör såhär:

Smula jästen i en bunke.
Rör ut jästen med lite av vattnet.
Tillsätt sen resten av vattnet samt honung, olja och salt. Rör ut honungen.
Tillsätt nu alla mjölsorter utom vetemjöl special.
Tillsätt sedan vetemjöl special tills du är nöjd med degen (ca 7-8 dl).
Det gör inget om degen är lite klibbig.

Låt jäsa 45 min under bakduk i bunken.

Smörj 2 brödformar med rapsolja och knåda sen ut degen på mjölat bakbord.
Dela degen i 2 lika delar och ha ner i formarna.

Låt jäsa ca 35 min.

Pensla med vatten och sen in i ugnen på 225 grader i 25-30 min!

Lycka till!


Kommentarer:
Postat av: MAMMA SOM KÄMPAR FÖR LIVET

Hej!

Gillar du Lundmyr Of Sweden? Då måste du bara delta i min tävling som kommer upp kl.00.00 inatt. :) Priset kommer från Lundmyr of Sweden.



Kram

Postat av: Erika - mamma till 3 <3

Sv: ja det går för fort :( :P

2012-01-08 @ 00:17:54
URL: http://eriikabjoorkman.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits