Nybakat bröd

Igår var jag i bakartagen igen och passade på att testa ännu ett nytt recept på mörkt bröd då jag inte gillade det förra särskilt mycket. De andra tyckte det förra var gott, men jag tyckte det var alldeles för sött och sliskigt!



4 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
4 dl blandade frön tex linfrö, solrosfrö, rågkross, vetekli
4 tsk bikarbonat
1 tsk salt
0,5 dl olivolja (jag tog solrosolja)
0,5 dl mörk sirap
1 liter filmjölk

Gör såhär:

Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, rågsikt, bikarbonat, salt och alla fröer i en stor bunke.
Häll på olja, sirap och filmjölk och rör om till en jämn smet. Den ska vara ganska lös.
Häll smeten i smorda avlånga brödformar.

Grädda i nedersta delen av ugnen i 175 grader i 100 minuter.

Jag tog 2 dl linfrö, 1 dl solrosfrö och 1 dl rågkross i  mitt bröd och det vart riktigt gott! Sitter och äter det nu till frukost med minikeso på -mums-



Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits