Pseudotvillingar

Mina barn är ju såkallade pseudotvillingar eftersom det är mindre än 18 månader mellan dem. Nu är det ju en hel del där ute som inte vet vad som menas med det, bland annat jag, så jag sökte lite på google och hittade detta:

Pseudotvillingar kallas syskon med mindre än 1,5 år emellan (för två bröder kan effekten sträcka sig upp till 2,5 år på grund av den hårdare konkurrensen mellan pojkar). När syskonen är så nära varandra i ålder uppstår ofta en stor konkurrenssituation, eftersom föräldrarna inte har tid att ge både det de behöver. Om föräldrarna tar sig för lite tid blir pseudotvillingarna lätt mycket beroende av varandra istället. De kan då i vuxen ålder få svårt att byta ut varandra mot en partner.

Pseudotvillingpojkar kan inte låta blir att tävla och jämföra sig. Ta inte ut dem samtidigt på golfbanan eller i skidbacken, storebror riskerar att aldrig våga satsa fullt ut av rädsla för att förlora mot lillebror. Över huvud taget ska man inte jämföra barnen med varandra. Den äldre brodern behöver också få privilegier för att han är äldst. Som förälder är det lätt att behandla dessa pojkar som ett kollektiv, läsa samma saga och lägga dem på samma gång.


Jag tycker att det låter väldigt korkat det som står eftersom allt beror ju på hur man är som förälder och människa! Sen beror det ju på hur barnen är också och hur de är mot varandra. Oavsett om mina barn är pseudotvillingar eller inte så kommer jag gör allt för dem och att de ska ha en så bra uppväxt som möjligt, det är ju en självklarhet!

Låter helknäppt det där med att de kan få svårt att byta ut varandra mot en partner. Haha! Nej jag tror nog inte på det där. Jag tror på att det är bra och roligt för syskon om det är tätt mellan så de har mycket utbyte av varandra!


Kärlek ♥

Jag älskar er såå himla mycket!


Kommentarer:
Postat av: Amy

ja det tror jag också! Låter ju lite knas.

Postat av: sara

ja enligt det där låter det som att pussandet på bilden kan hålla i sig ;-)

nej jag tror dom kommer leka ihop och sen slåss ihop precis som vilka syskon som helst!

2009-12-04 @ 21:33:08
URL: http://htt:://zasata.blogg.se
Postat av: marie

ja det lät ju lite knas faktiskt!!

2009-12-05 @ 14:35:37
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Postat av: Maria

Oj, hur svårt skulle inte vi "riktiga" tvillingar då ha att "byta ut" varandra mot en partner?..haha.. det lät allt konstigt!

2009-12-05 @ 20:14:04
URL: http://o0misa0o.blogg.se/
Postat av: Linda med tvillingdöttrar

Det låter vettigt det du skriver:) Däremot visar studier att antalet tvillingar som gifter sig är mycket färre i jämförelse med enligar. En teori är att de har svårt att "nöja sig med" att en partner inte förstår dem lika väl som deras tvilling. Hur uttalas pseudotvillingar?

2009-12-05 @ 20:58:43
URL: http://mina2hjartan.babyblogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits