Bakat bröd :)

Ja, idag har jag minsann varit flitig ;) Både husmålning och brödbakning!



Köpte för någon dag sedan en matberedare och idag kom den till användning och det blir nog mååånga gånger till!



Goda grötbullar blev det :)

Grötbullar

3 dl havregryn
5 dl vatten
1 tsk salt
150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
1 dl sirap
Vetemjöl
Rågmjöl
Grahamsmjöl


Koka havregryn, vatten och salt till gröt. Tag av kastrullen av plattan och rör ner smöret så att det smälter. Tillsätt mjölk och sirap, låt svalna till fingervarmt och smula ner jästen och blanda väl. Arbeta in mjöl till en lagom, ej för fast, deg och forma sen till runda bullar och lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 45 min. Grädda i ugn på 225 grader i ca 10 min.

Man kan ta i bara vetemjöl också om man vill det, men jag hade väl hälften vetemjöl och hälften rågmjöl typ och sen grahamsmjöl tills degen släppte från kanterna :)

Åt detta goda brödet för första gången hos Amy och det gick ner hos både mig och Vilde då! Ska bli spännande att se vad Devin tycker för David har redan tjuvsmakat och han tyckte det var hur gott som helst :)



Kommentarer:
Postat av: Lise

Det ska bli intressant att smaka på dem. De ser iaf riktigt goda ut. Tackar för påsen! :)

2011-08-03 @ 19:41:23
Postat av: ★ Katta- Mamma till Isabelle, Melvin & Nova ★

SV: Horoskopen hitta jag på http://www.babyn.se

2011-08-04 @ 10:22:18
URL: http://kattaaa.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits