GI-frallor

Brödet gick åt som smör i solsken här hemma eftersom jag gav en påse till mamma och pappa och en till brorsan och Lise :) Så fick baka nytt idag och testade ett annat recept eftersom Devin inte gillade de andra för att de luktade gröt som han sa.


GI-frallor

1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor (skippade det)
5 dl vatten
50 gr jäst
0,5 dl solrosolja
2 msk honung
2 tsk flingsalt
0,5 dl linfrön
2 dl grovt rågmjöl
3 dl dinkelmjöl, fullkorn
6 dl vetemjöl special, fullkorn

Garnering: Solroskärnor, pumpakärnor

1. Rosta solros- och pumpakärnor i en torr stekpanna under omrörning tills de är lätt gyllenbruna. Ställ åt sidan att svalna.

2. Värm vattnet fingervarmt. Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt vattnet och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt olja, honung, salt och linfrön.

3. Blanda ner rågmjöl, dinkelmjöl och vetemjöl. Arbeta samman till en blank och smidig deg. I slutet av knådningen, blanda ner de rostade frökärnorna. Arbeta degen ytterligare en kort stund, men bara så länge att kärnorna födelas jämt. Täck degen med en bakduk och låt vila i bunken i ca 45 min. 

4. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda samman den lätt. Forma till en längd och skär upp den i mindre bitar, ca 20 stycken. Rulla dem till släta bullar.

5. Blanda pumpa- och solroskärnor till garnering. Pensla bullarna med vatten och doppa dem i blandningen. Placera bullarna på bakplåtspapper och låt jäsa till knappt dubbel storlek, ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

6. Grädda de färdigjästa bullarna mitt i ugnen i ca 6-10 min.


Vi åt dessa till kvällsmacka nu och barnen tyckte verkligen om dem :)






Kommentarer:
Postat av: Marie - Från en prematurmammas hjärta -

lät också gott:)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits