Det här med fem-minuters-metoden..

Min personliga åsikt är väl att alla gör som de känner är bäst i sin familj, och det som funkar bäst för dem.. MEN (som Tony Erving skulle säga) jag skulle nog aldrig använda mig av fem-minuters-metoden. Det känns (för mig) som en oerhört grym metod för barnen. De ligger och skriker och man kollar till dem var femte minut utan att direkt säga någonting och sen håller det på så tills barnen somnar av ren utmattning. För mig känns det som det iaf. Nu är det så att Devin är inne i en period då han har svårt att sova själv och fine with me, han får gärna somna på mig eller sova i vår säng om han vill det. Fattar inte varför man ska tvinga dem ligga själva i sin spjälsäng om de vill känna sig trygga med sin mamma och pappa istället. Det är ju nu man bygger upp barnens tillit och trygghet, och vill han vara med oss så får han det, är ju inte så att han kommer sova i våran säng tills han är 18 och flyttar hemifrån. Jag vet nog nästan ingen som har barn äldre än 4 som inte sover själva nu, så det går juh över.. det är bara en period. Jag tycker det är mysigt att Devin vill somna på mig och känner sig trygg hos mig, man bara njuter.
Vet att folk som har fler barn så är det svårt att hinna med att ha ett barn sovandes i famnen medan man ska hinna med allt annat också, men tycker ändå inte man ska behöva använda sig av någon sömnmetod som går ut på att barnenskriker sig tills sömns. Så sorgligt.

Nej nu ska jag sluta prata om detta, jag blir faktiskt upprörd. Var hos ett par som jag inte nämner vid namn som använde sig av denna metoden, och barnet skrek sig nästan hes inne i sin säng.. det var hjärtskärande. Jag frågade om de inte skulle gå in och kolla till barnet, men "nej, det är 3 minuter kvar" fick jag som svar. Jag blev så förtvivlad så jag visste inte var jag skulle ta vägen, men jag låtsades som jag inte brydde mig. Stackars stackars barn. Det var i alla fall som jag bestämde mig för att aldrig utsätta mina egna barn för detta.

Slutpratat.

//S

Kommentarer:
Postat av: Marie

hemskt

Postat av: Hanna

Var tvungen att skiva min åsikt =)...som du sa, man tycker o gör olika ju..

det ska ju inte gå ut på att de ska skrika sig utmattade.. man ska verkligen gå till dem när de är ledsna.. men man hör ju skillnad på det eller om de bara skriker för uppmärksamhet.. dina vänner måste fattat det tokfel!!! jag tror den metoden kan vara bra om man använder den rätt, för det är verkligen inte så att alla vänjer sig av med det själva. Nästan alla måste man kämpa med nån gång, ett par 3 dagar (för mer ska det inte ta för då är det inte rätt).. Mamma o pappa satt uppe hos mig till 5-6 varje morgon tills jag var typ 12 (om jag inte fick sova hos dem)..det är betydligt mycket värre att vänja stora barn av vid det. jag mådde så dåligt av att inte kunna sova själv..man blir jätterädd o känner sig övergiven när man väl är själv.. men nu när de utvecklas så mycket skulle jag nog inte ge mig på det heller. nu behöver de gosa en massa =), men jag hoppas att jag en dag lite längre fram, har styrkan att vänja honom av vid det för hans skull

2008-04-11 @ 09:11:22
Postat av: Ritha

Min hon är 11 och vill gärna inte somna/sova i sin säng... Vi provade allt när hon va liten, men icke. Det är apjobbigt att söva barn timme ut o timme in genom åren, tro mej....
Men självklart ska man göra det som är rätt i sin familj!!!

2008-04-11 @ 11:21:02
URL: http://rijo.blogg.se
Postat av: sara

nej i devins ålder är det grymt men sen när han är 1-2 år så kanske det funkar kanon. när barn är så små som devin är så har de inget begrepp om att något som är borta bara är någonannastanns. det som inte finns i deras blick existerar inte. det är därför de blir så glada av titutlekar och när man överaskar dom med ett leende. Att köra 5minutersmetoden med ett barn under ett år är lönlöst och grymt. men sen när barnet kan förstå att mamma och pappa sitter i ett annat rum och är inte borta från mig är det ju en helt annan sak..

2008-04-12 @ 21:29:50
URL: http://saraseal.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits