Bäckensmärta

Goda råd till dig med bäckensmärta:

  • Undvik om möjligt de rörelser som gör ont. Variera din arbetsställning ofta.
  • Stå med tyngden på båda fötterna, mitt under hålfoten.
  • Gå med korta steg i lugnt tempo och undvik ojämnt underlag. (jag som alltid går raskt)
  • Vagga gärna som en anka, det är ett sätt för kroppen att minska belastningen på fogarna. (ja, men jag kan inte vagga som en anka på beställning.. kan du?)
  • Trippa runt på stället. Låt hela tiden näsan följa dina skospetsar.
  • Skor som sitter stadigt på foten med sviktande sula är bra.
  • Promenera inte längre än 30 minuter. Gå hellre flera korta än en lång promenad.
  • Undvik trappor. Annars kan du gå med småbarnstramp uppför (båda fötterna på varje trappsteg) och baklänges utför.
  • Anpassad träning är bra. Cykling och simning utan kraftiga bensparkar eller ett program att träna hemma är lämpligt.
  • Knip med bäckenbotten dagligen. Knipmuskulaturen hjälper till att hålla ihop bäckenet.
  • Undvik att sitta i mjuka, djupa fotöljer.
  • Sitt inte långa stunder och sitt inte med benen i kors. (är ju bara bekvämt med benen i kors typ)
  • Res dig och sätt dig med benen samlade och ta gärna hjälp av armstödet.
  • En kudde eller ihoprullad handduk i svanken känns skönt, i synnerhet på bion eller i bilen.
  • Sitt ner när du tar på dig strumpor, skor och byxor. Detta för at inte fresta fogarna.
  • Undvik att lyfta och bära i onödan. Ryggsäck är bättre än axelremsväska. (jag måste liksom bära Devin)
  • Vila på sidan med en kudde mellan knäna och under hela underbenet. Eventuellt även en liten kudde under magen.
  • Ha gärna "glansiga" underkläder eller nattdräkt för att lättare kunna vända runt.
  • Vänd runt i två steg. Hjälp med händerna att flytta åt sidan och sedan vänd.
  • Man kan även vända över magen. Ta tyngden på underarmarna och lyft upp magen, vänd över magsidan. (fattar inte ens vad de menar)
Ja, detta är ju då min lista som jag ska "följa" nu för att inte försämra detta jävla rygg/höftontet!! Kan inte tiden bara gå vrålsnabbt så det är April snart?

//S

Kommentarer:
Postat av: emma

Vagga fram är inte svårt, och det hjälper!! Och även det där med trappan hjälpte också jätte mycket!! Att gå med barnsteg och baklänges när man går neråt!

Postat av: Marie

jo de är ju klart man kommer göra de men ajg vet själv när jag var liten jag lekte typ överallt och inte bara rummet. men vi får se hur vi ska göra:)

2008-12-10 @ 22:33:24
URL: http://sezzan85.blogg.se/
Postat av: sara

usch jag hade foglossning och ont i bäckenet med vilgot men lyfta måste man ju när man redan har ett barn.. men det hjälpte att bli masserad där det gjorde ont! Finns även bälten man kan ha för fogarna som håller ihop dom och avlastar.

2008-12-10 @ 22:43:33
URL: http://saraseal.blogg.se/
Postat av: Renate

En del av punkterna hjälper faktiskt =) Vagga som en anka hjälper men det ser istället urdumt ut men för att jag överhuvudtaget skulle kunna gå i slutet var jag tvungen. På natten kilade jag upp med kuddar mellan benen...låg jag bara still så somnade jag jättefint...hoppas det stannar för dig där!

2008-12-11 @ 09:25:12
URL: http://oneeyedme.blogg.se/
Postat av: Virre

Yes, du kunde ha frågat mej om detta. Har detta oxå.

2008-12-11 @ 09:51:06
Postat av: Becca

Haha du jag försökte med mer än hälften som stod med där och det hjälpte inte ett piss.

2008-12-11 @ 09:56:30
URL: http://www.metrobloggen.se/beccis88

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits