Angående val

Det är inte så att jag ställer fram en massa olika och han sen får välja. Jag frågar om han vill ha gröt eller macka och då säger han vad han är sugen på för jag vet att tar jag fram gröt och ger honom vill han inte äta det för att han vet att det finns macka och tvärtom. Därför får han själv bestämma vad han vill ha till frukost för att minska på det gnället. Jag tar dessutom oftast samma som han väljer för att han sen inte ska tycka det är orättvist på något vis. Nu är det dock så att han inte vill ha frukost alls längre, det första han säger på morgonen är vill inte frukost. Jag kan ju inte tvinga i honom bara för att, därför får han välja för att underlätta för honom. Jag skulle ju inte vilja äta frukost själv om jag blev tvingad att äta något jag inte alls är sugen på. Skulle ni?

Angående att jag filmade var för att han skulle få se själv hur han beter sig. När han tittade på filmen sen pratade vi om det och han tyckte själv att det såg inte okej ut att bete sig så. Det är lättare för barn att se sig själva göra något på film och prata om det sen, än att bara prata om det för då glöms det väldigt fort.

Angående att jag aldrig förut skickat in honom på sitt rum är för att jag inte vill göra det. Jag vill inte att hans rum ska bli negativt för honom så jag kommer antagligen aldrig mer göra det heller. För det var mot mina principer, men många säger ju att det är såå bra och funkar toppen. Nej, inte här!

Alla gör vi olika.



Kommentarer:
Postat av: Angiie

Fan vad smart det där med att filma och sen fråga om man ska göra sådär.. det ska jag kanske testa =)

Postat av: Angiie

Ja gud.. jag höll på att dö, men han tipsade mig om att jag kan ta med mig musik nästa gång :D ska kolla om det går att ladda ner spotify eller något på dom där datorerna, men jag skulle tippa på att det inte går :D

2010-02-17 @ 11:31:24
URL: http://angiies.se
Postat av: sara

Sen är han 2, alla barn är så. Tror inte det spelar nån större roll vilka sätt man använder, inget är bättre eller sämre, det är en fas dom går igenom, och måste få gå igenom för att bli självständiga.

2010-02-17 @ 14:08:01
URL: http://zasata.blogg.se/
Postat av: Anonym

det var jag som kommenterade i förra inlägget och tänkte att jag kanske är lät för hård. jag tror att det viktigaste som förälder är att fundera över sina val - varför man har de regler man har och varför man behandlar barnet på det sätt man gör. så länge man vet varför man gör saker tror jag att man är en bra förälder, när det finns en tanke bakom. och du verkar fundera en hel del kring föräldrarollen!

2010-02-17 @ 16:16:06
Postat av: Marie-Från en prematurmammas hjärta-

absolut alla är vi olika. ser att du har uppdaterat din bloggvisningbild nu på tiden;)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits