Han väger för lite...

Var till BVC idag för 4-månaderskoll med Levis.
 
Vikt: 6070 gram
Längd: 63 cm
 

Första kommentaren var att det var ju inte så bra, han är för smal och behöver ersättning. Men alltså.. han är en glad, nöjd, aktiv bebis. Vore han inte väldigt missnöjd med tillvaron om han fick för lite i sig? Skulle han inte gnälla då? Vakna en massa på natten för att vilja ha mat? Det tror ju faktiskt jag. Han kanske bara är en lång smal bebis just nu..
 
Sen började hon jämföra Devin och Vildes kurvor med Levis och det var ju inte heller bra. Vilde han var ju smällfet som bebis och låg några kurvor över och Devin låg precis på normal. Alla är ju olika och jag tror inte Levis skulle vara så nöjd som han är om han nu var hungrig.
 
Hon tyckte iaf att jag skulle börja med ersättning, men hur lätt är det då med en bebis som vägrar flaska? Han borde väl ta den om han svälter? ;) Han får ju liiiite gröt och någon smakportion då och då iaf och det älskar han :)
 
Nej, vi får se hur det artar sig.. jag tror han mår prima iaf!
 
 
 

Kommentarer:
Postat av: Karin

Det där vet du bäst själv. Det låter ju inte direkt som om han skulle vara hungrig på det du beskriver tycker jag.

Följ din egen magkänsla så blir det bäst!

Postat av: Marie - från en prematurmammas hjärta-

För de första ska man inte jämföra barn och inte ens syskon. Vet inte hur många gånger de tjatades om att neo var för liten osv, vilket är så fruktänsvärt orättvist iom att han är prematur. Skulle Levis vara mer hungrig skulle han äta och skulle han vara missnöjd då visa det. Oroa dig inte han verkar må prima!

Postat av: Helen

Men 6 kg är väll inte lite eller ? M vägde 7kg men då är hon lång och ligger över på kurvan .

Säger som ovanstående att du vet nog bäst själv. Och som du säger borde han vara missnöjd om han inte blev mätt .

Kram

2012-06-28 @ 06:11:02
URL: http://stenstromsblogg.wordpress.com/
Postat av: MLiSAN

Nej... alla bäbisar är olika och så länge de är pigga och livliga så är det nog ingen fara tror jag. Sedan är det väl bra att bvc håller koll också, men jag tror inte att Levis får i sig för lite! Jag tror att du hade märkt det i så fall... Och vem vet, på nästa koll kanske han skjutit i vikt i st! Kramar

2012-06-28 @ 07:09:33
URL: http://mlisanfoto.blogg.se
Postat av: Maria - Mamma till tre

Det var precis som de sa om Alva "ge ersättning", men hon tokvägrade flaskan, så jag fortsatte helamma o till slut vände det och hon gick upp i vikt, så det verkar som om hon bara inte hade lagt sej tillrätta på "sin" kurva.

Precis som du själv säger så skulle du märka om han var missnöjd och hungrig, det brukar ju höras ;)
Är han nöjd, pigg och glad så gör som du själv tycker känns bäst, det är ju du som är med honom hela dagarna och känner honom bäst!

Alla bebisar kan ju inte vara tjockisar =)

2012-06-28 @ 08:48:08
URL: http://o0Misa0o.blogg.se
Postat av: Tess

Så trött på BVC ibland. de är lika dana TANTERNA här i uppsala!!!!

2012-06-28 @ 10:39:52
Postat av: Sofia

Lite??? Va vad dum hon är han behöver väl ändå inte ersättning? Ludde vägde 4800 när han föddes och när han var 4 månader vägde han 6500 och han hade till och med gått "ner" en kurva. Nu har han bara ersättning eftersom jag levde på pulver innan operationen. Massa kramar

2012-06-28 @ 11:27:49
URL: http://livetefterengbp.blogspot.se
Postat av: Emma - Mamma till Viggo & Melker.

Du som mamma känner din bebis bäst och vet vad han vill :) Man ska inte lyssna allt för mkt på bvc-sköterskorna tycker jag :) Är Levis nöjd efter sin måltid och inte vill äta hela tiden, han är glad och pigg, då mår han nog bra som sagt :)

2012-06-28 @ 12:15:45
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: Alfva

Äsch, jag är lite anti BVC och deras jäkla kurvor. Vi har ju hela tiden fått höra att A är alldeles för smal, men när vi sen kom iväg till barnkliniken så var hon helt normal eftersom hon hade en lägre födelsevikt.
Och var glad att han inte är hungrig, den här jag har är så hungrig att jag snart inte vet vad jag ska ge henne längre. Maten borde räcka. Men gör inte, hon vägrar såklart också flaska.. ;)

2012-06-28 @ 17:48:03
URL: http://alfva.se
Postat av: Linda

Äh, det är ingen idé att kurv-nojja;) En av de svårast sakerna i världen är att trycka i ett mätt unge mer mat. Omöjligt helt enkelt. Så lita på dig själv. Verkar han må prima så gör han troligtvis det. Det viktigaste är att de inte blir så tunna att de stannar på längden och det verkar det ju inte vara någon fara för med levis. Bvcs kurvor är de samma för alla barn, men alla barn är inte de samma som bvcs kurvor. E vägde 7-8 vid 1 år och hon lever och mår bra:)

2012-06-28 @ 23:29:55

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits