Bakat frallor

Frysen ekade här hemma efter bröd så det var ju bara att ställa sig och baka det :)



Frallor (ca 50 st)

1 liter vatten
100 g jäst
1 dl olja
1 ägg
1 msk salt
2 msk strösocker
3 liter vetemjöl

Till pensling:

1 uppvispat ägg
valfri frösort

Gör såhär:

Värm vattnet till ca 37 grader och rör ut jästen i det. 
Tillsätt olja, ägg, salt, socker.
Tillsätt vetemjölet, lite i taget.
Arbeta degen en stund och rulla sen till små bullar.
Lägg dem på plåt och slå på ugnen till 250 grader.
Låt bullarna jäsa i ca 45 min.
Pensla med uppvispat ägg och strö över frö (om man vill).
Grädde i ugnen i ca 8 min.

Låt frallorna svalna under bakduk!


I receptet stod det egentligen att det skulle bli 35 frallor, men jag fick då ihop 50 stycken och jag gjorde inte speciellt små tycker jag. Barnen älskade dem iaf och jag och David också, mumma med nybakat!





Kommentarer:
Postat av: Erika

Ja arg blev jag oxå :P han vet ju om att han inte får sparka där så när han blir sur/arg så är det ju där han siktar på... Kan ju gå riktigt illa :(

Postat av: Jenny

Du är så duktig Sandrah! :)

Men vart får du energin ifrån?

Två barn och en i magen och pluggning o jobb hur får du ork o tid till att baka?? Super mamma <3

2011-09-11 @ 21:54:15
Postat av: emma

Jag tror egentligen inte att jag tycker bättre om min kropp, men jag kämpar verkligen för det och det är nog det som gör att jag känner mig så nöjd med mig själv, min envishet :)

gud vad gott det ser ut med nybakt!!

2011-09-11 @ 22:32:19
URL: http://emmammatilltva.blogspot.com
Postat av: Malin - Mamma till Alice & Lowe

Muums!

2011-09-12 @ 10:49:57
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: david boqwist

Dom där va bra mumma dom puss du är en duktig bagare :)

2011-09-12 @ 11:08:42
Postat av: Marie - Från en prematurmammas hjärta -

Såg riktigt smarriga ut:D


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits