Fullkornsostfrallor

Gjorde ostfrallor imorse och det gick åt som smör i solsken + att min mormor fick lite också :) Bara till att göra en ny sats senare eller imorgon!



Ostfrallor

50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1½ tsk salt
2½ dl riven ost
2 msk brödsirap
ca 14 dl vetemjöl special

Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, ca 37 grader och häll det över jästen. Rör om tills den löst upp sig. 
Tillsätt salt, sirap, riven ost och det mesta av mjölet.
Knåda degen kraftigt tills den är blank och smidig (deg gjord på vetemjöl special behöver knådas extra kraftigt). Låt den jäsa under duk i ca 30 min.
Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den smidig på nytt. Dela degen i bitar och forma runda, släta bollar av dem. Lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar: Låta jäsa under duk i ca 30 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över riven ost.
Grädda bullarna i mitten av ugnen i 225 grader i ca 12 min. 
Låt bullarna kallna på galler under duk. Går att frysa in.


Jättegoda var de!




Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits